Semasa

'Awas Orang Taiping! Hati-Hati Dengan Lelaki Berpakaian Ala Ustaz Ini' - Gelang Emas Bernilai RM13k Lesap Lepas Kena Pukau


Kepada anak-anak sila beritahu kepada emak yang sudah berusia agar berhati=hati dengan orang yang mencurigakan dikhuatiri akan dipukau sebelum disamun. Inilah apa yang terjadi kepada ibu Siti Nur Ain Razali yang disamun oleh seorang lelaki yang berpakaian sopan serta berkopiah. 

Kejadian berlaku pada Selasa lalu di Batu Kurau, Perak apabila ibunya didatangi oleh lelaki berkenaan. Pada awalnya mereka menyuruh wanita warga emas itu membuka gelang emas yang dipakainya ke dalam sampul. 

Menurut status yang dimuat oleh Siti Nur Ain itu 'Lepas gelang disimpan dalam sampul, lelaki itu minta ibu saya berjalan sebanyak tujuh langkah. Pada masa tu dia menukar sampul berisi gelang emas dengan sampul yang ada duit syiling'. 

'Bayangkan duit syiling itu ada RM1.60. Gelang yang dia ambil tu harga RM13,000! Sedih tengok mak saya dilakukan sebegitu. Kau buang je la kopiah tu orang tua kutuk oi. Gaya kemain lagi macam Ustaz. Muka kau kami dah tahu. Hati-hati lah orang Batu Kurau yer' tulisnya sambil memuat naik beberapa video dan gambar lelaki berkenaan. Siti dan keluarganya sudah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Taiping susulah kejadian tersebut. 


Perkongsian dari Siti itu telah dikongsi hampir 7 ribu kali dan rata-rata netizen turut bersimpati dengan kejadian yang menimpa ibunya. Malah ada juga yang mendakwa pernah dipukau oleh lelaki berkenaan dengan modus operandi yang sama. 

Mereka menyasarkan wanita yang berusia yang mudah diperdaya dan dipukau. Salah seorang netizen, Farah Bazla Baharuddin juga turut berkongsi kisah yang sama. 

"Ibu mertua saya pun pernah kena begini juga. Habis gelang tangan, rantai leher dan loket disamun. Bila buka sampul, ada duit syilling saja," kata Farah Bazla Baharuddin. 

"Kes pukau seperti yang berlaku pada mak saya. Habis gelang, rantai, kad bank semua siap minta nombor pin. Yang juga didalangi dua individu di mana seorang berlagak menjadi ustaz, yang seorang lagi berlagak menjadi mangsa. 

"Orang itu bagi batu cincin pada mak saya. Kemudian mak saya terus terikat. Mak kata, dia cakap pada mak yang rezeki mak akan melimpah ruah. Guna nama Allah, letak dalam sampul. Tiga hari dia tak bagi mak saya bercakap dengan sesiapa. 


"Sekali buka sampul itu tengok ada batu kecil banyak-banyak,. Memang sakit hati saya dengar bila mak saya ceritakan semula kejadian itu."

Malah ada juga mendakwa pernah dipukau oleh lelaki yang sama di Kelantan. Sehubungan itu, orang ramai terutama mereka yang mempunyai ibu bapa warga emas supaya lebih berjaga-jaga dan kurangkan pakai barang kemas atau membawa wang tunai yang banyak jika keluar bersendirian. Lihat video di bawah yang dikongsi oleh Siti Nur Ain.





Sumber : kaki share

Sumber :
ADS HERE

About Jubah Semalam

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.