Semasa

Inilah Mengapa Kapal Ini Jadi MISTERI Berlayar 38 Tahun Tanpa Ada Yg Mengemudinya !!!

Inilah Mengapa Kapal Ini Jadi MISTERI Berlayar 38 Tahun Tanpa Ada Yg Mengemudinya !!! | Kapal kargo berkuasa stim yang dibina pada tahun 1914 ini menjadi sebahagian daripada British Hudson Bay Company pada tahun 1921.

Tetapi pada tahun 1931 krew-krew kapal ini telah kehilangan kapal tersebut seolah-olah dia sedang menjalani pelayaran solo seperti yang telah ditetapkan.

SS Baychimo dibina pada tahun 1914 di Sweden, tetapi berada di pusat misteri setelah ditinggalkan pada tahun 1931.

Pada asalnya kapal ini dikenali sebagai Ångermanelfven, kapal itu memulakan operasinya di Sweden dan turut memasuki laluan perdagangan ke Hamburg.

Selepas Perang Dunia Pertama, ia dipindahkan ke Scotland dan menjadi sebahagian daripada kumpulan Hudson Bay Company di bawah nama barunya. Kapal ini juga telah membawa barangan seperti bulu, tembakau, gula, teh dan senjata di sepanjang pantai Kanada.

Pada akhir 1931 dia terperangkap di dalam ais di pantai Alaska dan anak kapal terpaksa diselamatkan melalui udara demi keselamatan mereka.

Beberapa lelaki yang tahan lasak dikatakan tetap di situ untuk mengawasi kapal, membina tempat perlindungan sementara pada jarak setengah kilometer dari pantai dan tinggal di situ sepanjang di musim sejuk menunggu sehingga musim panas, mengawasi kapal dan berlayar ke rumahnya ketika es mencair, tetapi cuaca mempunyai gagasan yang berbeza.

Mereka perlu menunggu sehingga musim panas, mengawasi kapal dan berlayar ke tempat asalnya selepas ais cair tetapi, cuaca ketika itu sangat sukar diramal.

Terperangkap: SS Baychimo di dalam air berais yang memisahkannya dari krewnya

Suhu semakin tinggi dan ais mulai mencair dan ribut besar melanda. Mereka yang tinggal di pondok yang dibina perlu keluar untuk mendapatkan perlindungan selama tiga hari penuh. Apabila mereka kembali semula ke tempat itu, bot itu hilang.

Semua orang menganggap SS Baychimo tenggelam, tetapi beberapa hari kemudian seorang pemburu melihatnya terapung sekitar 45 batu jauhnya.

Kapten kapal, Sydney Cornwell, memutuskan untuk membongkar cerita di sebalik kargo itu kerana dia merasa kapal kargo tersebut tidak lagi selamat. Krew meninggalkannya terapung di lautan Artik.

Penampakan berterusan selama bertahun-tahun dan penampakan terakhir ialah pada tahun 1969 apabila dia dilihat terperangkap sekali lagi di dalam ais ketika menuju ke pantai Alaskan.

Kerajaan Alaskan telah membuat percubaan untuk mencari kapal tersebut tetapi tidak berhasil dan tanpa bangkai yang pernah ditemui, peluang masih ada di mana kapal tersebut masih berada di perairan ais di kutub utara.

Schooner Jenny juga terperangkap dalam ais akibat peristiwa tragis yang berlaku

Kapal lain yang menjadi mangsa akibat terperangkap di dalam ais ialah Schooner Jenny. Kejadian itu dikatakan lebih buruk kerana setelah terperangkap di Kutub Selatan, kru kapal tersebut terbunuh kerana mereka kehabisan makanan.

Kapal yang menyeramkan itu kemudian telah ditemui pada tahun 1840 oleh kru kapal penangkapan ikan paus. Semasa menaiki kapal tersebut, mereka melihat sebuah pemandangan yang mengerikan. Bangkai kapten kapal masih berada di mejanya dengan pen di tangannya.

“4 Mei 1823. Tiada makanan selama 71 hari. Saya satu-satunya yang masih hidup.”

Semuanya masih tidak terungkai dan diselebungi tanda tanya dan kekal misteri…

Kredit : Era Baru

P.S. 1 – Inilah Mengapa China Tidak Mahu Donald Trump Bertemu Dengan Ratu Cantik Ini !!!
P.S. 2 – Insha Allah Berkesan..Doa Dan Amalan Untuk Menyembuhkan Penyakit Rabun Mata…Sebarkan Moga Bermanfaat
P.S. 3 – TAKSUB Dengan Jus Kesihatan Ini..Doktor Dedah 5 Kes Penyakit Yg Paling Kerap Berlaku !!!
P.S. 4 – Lelaki Ini Minum 10 Tin Minuman Bergas Sehari Selama Sebulan..Ramai TERKEJUT Apa Jadi Pada Badannya !!!
P.S. 5 – Mengapa MASJID INI Dinamakan Masjidil Haram? Mengapa Bukan Masjidil Halal? Ini Penjelasan nya..

The post Inilah Mengapa Kapal Ini Jadi MISTERI Berlayar 38 Tahun Tanpa Ada Yg Mengemudinya !!! appeared first on KITA VIRAL.



Sumber : kitaviral.com

Sumber :
ADS HERE

About Jubah Semalam

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.