Semasa

Kalau Nampak Orang Gemuk Lalu Kat Depan. Mesti Saya Kesian. Ini Puncanya !!!

Kalau Nampak Orang Gemuk Lalu Kat Depan. Mesti Saya Kesian. Ini Puncanya !!! | Nama saya Maznah. Saya bukan nak memperkecil dan memperlekeh orang gemuk ni tapi saya kesian sangat sebab orang gemuk ni sangat dekat dengan penyakit berbahaya seperti kencing manis ( diabetes mellitus ) dan darah tinggi ( hypertension ).

Saya bukan cakap kosong ye. Arwah mak mertua saya sendiri pun sebelum meninggal dunia, kedua belah kakinya bertukar hitam dan terpaksa dipotong satu demi satu. Hiba sangat bila terkenangkan betapa seksanya arwah bergelut dengan komplikasi kencing manisnya dulu. Akhirnya arwah meninggal dunia selepas 4 bulan menderita komplikasi kencing manisnya tu.

Kejadian tu buat saya tersentak tapi masa tu saya masih tak peduli lagi dengan berat badan saya. Psttt! Sebenarnya saya dulu gemuk sangat orangnya. Perkara yang buat saya terdetik nak jadi kurus dan slim macam orang lain adalah bila suami saya sendiri, seorang peguam di salah sebuah mahkamah besar tiba-tiba je jadi mudah penat dan pucat. Suami saya ni memang berbadan besar pun.

Bila check je tekanan darahnya mencanak naik menjadi 220/80 pada hari tu. Ya Allah! Ni kalau tak rawat awal boleh kena strok ni. Jadi hari tu suami saya ditahan di wad. Akhirnya memang betul sangkaan saya, doktor menasihati dia supaya jaga makanan dan turunkan berat badan untuk kontrol tekanan darah dia.

Sejak daripada hari tu saya tekad! Saya taknak dah bergelar orang gemuk! Akhirnya dengan bantuan seorang coach diet yang terkenal, berat badan saya mulai susut. Daripada 74kg, berat badan saya sekarang mulai berkurang menjadi 58kg. Semenjak hari tu juga saya memang berazam nak bantu orang lain jugak untuk jadi kurus. Saya taknak lihat orang lain kena komplikasi kencing manis sampai potong kaki ataupun tekanan darah terlampau tinggi sampai kena strok dan lumpuh buat selama lamanya hanya kerana tak jaga berat badan.

Jadi jom kurus bersama sama saya. Kita mula hidup dan penampilan yang baru. Boleh whatsapp saya Maznah Pawi di nombor : 011-12241223
atau ke Fb saya di : Maznahpawi (LINK)

InsyaAllah saya akan bantu korang juga untuk memiliki tubuh yang kurus, slim dan sihat dengan berkesan.


Antara Orang Yang Sudah Saya Bantu


The post Kalau Nampak Orang Gemuk Lalu Kat Depan. Mesti Saya Kesian. Ini Puncanya !!! appeared first on SAYALUVISLAM.



Sumber : sayaluvislam

Sumber :
ADS HERE

About Jubah Semalam

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.